چاپ    ارسال به دوست

 

 

هفته سلامت روان (24 تا 30 مهر)

استرس در محیط کار

انسان برای آنکه بتواند به کار و کوشش بپردازد می بایست کمی احساس استرس کند.

این استرس سودمند، انسان را در جریان انجام کار هوشیارنگه می دارد،اما اگر میزان استرس ناشی از انجام کار بیش از مقدار مجاز شودباعث بروز اختلالات جسمانی، روانی و رفتاری در شاغلین شده وتاثیر زیادی در کاهش بهره وری سازمانی و افزایش حوادث دارد.

پیامدهای جسمانی استرس شغلی:

در کوتاه مدت تپش قلب ، برافروختگی، لرزش و تحریک پذیری و در بلند مدت بیماریهای قلب، اختلالات گوارشی، آسم، سردرد

پیامدهای روانی:

اضطراب، احساس خرسندی، افسردگی، انزوا

پیامدهای رفتاری استرس شغلی:

انجام نامنظم کار، افزایش حوادث ، افزایش مصرف سیگار، الکل و موادمخدر

عوامل اصلی استرس زای شغلی در محیط های کاری:

-زمان طولانی و پیاپی انجام کار یا حجم بالای کار

-فقدان استراحت کافی حین کار

-داشتن مسئولیت جان دیگران

-احتمال بروز برخورد و درگیری با مراجعین یا همکاران

-وضعیت های ناجور بدنی و غیر ارگونومیک در محیط کار

-عدم وجود حمایت های شغلی، بیمه ای و اجتماعی مناسب

راهکارهای پیشگیری و کنترل استرس شغلی در کارکنان:

-شناسایی و کنترل عوامل استرس زای محیط کار توسط تیم سلامت

-طراحی و تنظیم ساعت کاردر شیفت های کاری، تا در آنها زمان استراحت و خواب کافی برای شاغلین فراهم شود.

-طراحی ارگونومیک محیط کار به منظور راحتی و احساس آرامش کار کنان

-به همراه داشتن یک همکار حتی الامکان حین کارهای طولانی و دشوار

-انجام ورزش به طور متناوب و منظم در زمان های ممکن

-انجام تنفس آهسته و عمیق هنگام احساس استرس و فشار(به آرامی از بینی نفس بکشید چند ثانیه نگه دارید و آرام از دهان خارج کنید.5 الی 10 بار این عمل را انجام دهید)

 

تاریخ درج خبر: دوشنبه ٢٤ مهر ١٣٩٦    / شماره خبر:  ٧١٩٤  / تعداد بازدید:  880

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: